Ha feltesszük a kérdést, hogy hogyan élték meg szerelmi bánatukat az előző generációk, egy sor slágert tudunk megnevezni. Gondoljunk Demjén Szerelemvonatára, vagy Zorán A szerelemnek múlnia kell című dalára, esetleg Máté Péter szerzeményeire, az elpattant húrokról nem is beszélve. Hogyan változott, változott-e egyáltalán a szakításról való beszéd módja? Két féle irány látható, egyrészt vannak azok a dalok, amelyek a szakítást általános jelenségként, míg mások az én és te kapcsolatát zenésítik meg.
Carson Coma – Na mindegy
A Carson Coma Na mindegy című dalában, ahogyan a címe is mutatja, egyértelműen a lemondás dominál. Egy olyan zenkarral van dolgunk, akik hatéves pályafutásuk alatt többször is meglehetősen kreatívan nyúltak korábbi slágerekhez, és készítettek belőlük feldolgozásokat (Korda György Nem vagyok ideges, KFT Bábu vagy). Újszerű, sajátos hangzásvilágot, megszólalást, (klipjeikben pedig) képi világot képviselnek.
Esti Kornél – Éjszaka van
Az Esti Kornél zenészei melankolikus, elgondolkodtató dalaikban dolgozzák fel a tapasztalataikat. Nincs másképp az Éjszaka van című dalukkal sem, amelyben a lemondás és a ragaszkodás dilemmája kerül előtérbe. Ebben a mantraszerű, ismétlődő dalszövegben pedig megelevenedik az a fajta monotonitás, ördögi kör, amely egy ilyen, állandósult lelkiállapotban létrejön.
Lóci Játszik – Ennél te többet érdemelnél
Lóci játszik a maga kedélyes, bájos stílusával szintén hozzányúl ehhez a témához. A Lóci dalaiból áradó életöröm egyébként sem kedvez a letargiának; mint fogalmaz egy interjúban: „Az én szomorú számom még mindig vidámabb, mint az Esti Kornél legvidámabb száma” Valóban, Lóci teljesen más temperamentumú dalokban fogalmazza meg gondolatait. Ebben az esetben éppen azt a megváltozott viszonyt, amikor már elengedtünk valakit, de mégsem tudunk teljesen elszakadni tőle.
Bohemian Betyars – Csavargó
A Bohemian Betyars tagjai ragaszkodnak a saját „folkjukhoz”, zenei munkásságukban hangsúlyos elemként vannak ott a folk elemei. Ebben a dalban a népi motívumokat (természeti elemek, virág, madár) találó módon alkalmazó Bohemian Betyars a szakítás utáni magányt, elhagyatottságot tárgyalja, amelyet a céltalan bolyongó, csavargó létállapottal von párhuzamba.
Konyha – Alvópóló
A Konyha első lemeze a Konyhanyelv, amelyen érdekes módon épphogy nem konyhanyelven, sokkal inkább a művészi igényességgel megszerkesztett dalszövegek a jellemzőek. Az Idő van elég című albumról az Alvópóló a másik személyből itt maradt darabkaként a ragaszkodás szimbólumává válik. Teljes mértékben a te és én viszonylatában fogalmazódik meg ez a téma, és erősödik fel a másik személy hiánya az alvópóló tükrében.
Megjelent az Index.hu-n.