Amikor a klasszikusok új köntöst kapnak – ezek a legizgalmasabb feldolgozáslemezek

A Fém of Bëlga nem abban különleges, hogy a rap műfajt kemény rockba ültette át Juhász Róbert, gitáros-zeneszerző, hanem hogy kizárólag a szövegeket használta, s írt hozzájuk zúzós muzsikát. S hogy a Kowalsky meg a Vega, a Wellington, az Agnus Dei- gitárosát mi vonzotta a „tucitucihoz”, arról így vall: „Az első pillanattól beszippantott az attitűd, amit képviselnek, hogy a saját útjukat járják és nem akarnak megfelelni semmilyen elvárásnak.”

A december 20-i lemezbemutató után további Fém-koncerteket tervez jövőre a csapat.

Loksi minden mennyiségben

Kukkantsunk bele kicsit a feldolgozás albumok világába. Az LGT dalait többen, több, egymástól jelentősen eltérő stílusban, műfajban dolgozták át. A Bummm! ötvenedik évfordulójára jött ki Pénzes Máté és a Zseb: Na Bummm! című korongja. A Blahalouisiana billentyűse alaposan átrágta a nótákat. A Gyere ki a hegyoldalba például instrumentális lett, miként a Bárzene, ami eredetileg is az volt, s ami Barta Tamás gitárszólójára épült, itt Kiss Péter tolja a szólót, míg Pénzes Máté Hammondon virgázik. A másik nagy rock and roll klasszikust, az Ő még csak 14-et Brian Auger hangzásában adják elő, a Vallomás pedig tökéletes Presser hangulatban szólal meg. A dalokban vocoderrel oldották meg az éneket, kivéve a bonus track-nek szánt, Miénk itt a tér esetében, ahol Nagy Barnabás a szólista.

A 2008-as MTV Icon LGT korongon több előadó játszik Loksit. Kezdjük az átfedésekkel. Az Ő még csak 14-et a Kaukázus, nem meglepő módon Kaukázusosan adja elő, mégis Kardos-Horváth János hangszíne, frazírjai olyanok, akár ha Barta Tamást hallanánk. A Gyere ki a hegyoldalba című klasszikust a Kowalsky meg a Vega egyenes rock and rollban tolja, sallangmentesen. (Hasonlóan ahhoz a Zorall feldolgozáshoz, ahol a Motörhead Overkilljére húzták rá az éneket.) A Szólj rám, ha hangosan énekeleket a dal eredeti előadója, Kovács Kati szólaltatja meg. Karácsony János A síneken című remekét pedig a Venus egykori énekesnője, Varga Zsuzsa.

A Csík Zenekar 2020-as lemeze kizárólag feldolgozásokból áll, méghozzá kizárólag LGT feldolgozásokból. Ráadásul Presser Gábor és Karácsony János közreműködésével. Ha Csík, akkor persze népzene, miként az Embertelen dal vagy az És jött a doktor balkáni dialektusban szól, úgy a Magyarország, a 424-Mozdonyoperáról, mezőségi gyors introval színesedett. A Rock and rollert pedig (újfent) az eredeti előadó, Kovács Kati énekli pompásan, Ferenczi György értő támogatásával.

Amikor az előadók még kissrácok voltak

Tudniillik az Amikor én még kissrác voltam korongon közreműködők még a csattogós lepkéért küzdöttek az óvodában, ha már világra jöttek egyáltalán, amikor az Illés volt az elsőszámú beatzenekar a Kárpát-medencében. Ennek megfelelően teljesen fesztelenül alakította mindenki saját képére a hőskor örökzöldjeit. A Pannonia Allstars Ska Orchestra (PASO), amely az LGT Icon lemezen a Mindenki másképp csinálja című nótát vállalta, itt a Ne gondoldot tolja ska-ban. A Kispál és a Borz kispálosította az Elvonult a vihart. Szó szerint, amennyiben Kispál András gitár soundja most bátran a szöveg elé tolakodhat. A Besh o droM-nak megadatott némileg hozni saját stílusát, amikor erősítik a délszláv vonalat a lemez címadó slágerében. A Heaven Street Seven az LGT CD-n az Annyi mindent nem szerettem még című dalt, e korongon az Eljöttél címűt adja. Kishazánk egyik brilliáns csapata, a műfaj ékköve, a Barbaro, már Both Miklóssal alkotott maradandót a Nem érdekel, amit mondsz, Szörényi-Bródy alapműből.

Füst a szemében szelleme

Eszembe Jutottál – Főhajtás Cseh Tamás előtt. Eme korongon szintén muzsikál a Heaven Street Seven, méghozzá az 1974-es, ám csak több mint húsz évvel később kiadott Vasárnapi népet játsszák. De itt a Besh o droM is Cseh Tamás-Csengey Dénes Ausztráliájával. S itt a PASO a Munkásszállóval, aminek feldolgozása már tarolt Tímár Péter Moziklipjében, Varga Miklós torka által. A Csík Zenekar sem maradt ki. Szerencsére, mert az egyik kedvenc Cseh Tamás-Bereményi Géza dalomat, az Illegalitásbant tolják hibátlanul. És természetesen a nagy szerző és zenésztárs, Másik János, mi mást, mint az Eszembe jutottált adja. A legismertebb szám, a Budapest a Kistehén Melanko-nak jutott. Ők, miként a Republic a Levélváltás korongon, rockba öltöztették a szerzeményt.

Ugyanaz fordítva

Eddig olyan lemezek közül szemezgettem, amelyeken több előadó tisztelgett egyetlen alkotó munkássága előtt (e sorból kilógna a Karthago Máté Péter korongja, lévén egy zenekar egyetlen alkotó munkáit dolgozta át), most következzék az a CD, ami egyetlen banda átdolgozásait őrzi. Méghozzá a P.Mobilét. Az És? című lemez kezdése önmagáért beszél, amikor az Ismerős arcok Nélküled című himnikus gyöngyszemét, tempós hard rockban tolják. Két népdal mellett olyan klasszikusokat mobilosítottak, mint az Omega Babylonja, a Skorpió Miért kell elfelednem című lassúja, amit eredetileg Zalatnay Saroltának írt Frenreisz Károly. No és persze a Prézlidal. Ezt az Illés örökzöldet – már a Kéglidalt – 1973-ban írta át Schuster Lóránt. Aki nem ismeri az eredetit (mert újszülött), a refrénnél foghat csak gyanút. Még két hőskori klasszikus került bele a válogatásba, a nagy beat sztár, az Echo: Gondolsz-e majd rámja és a Metro: Mi fáj, gyere mesélj című slágere, méghozzá trash metal verzióban.

Megjelent az Index.hu-n.

Címlapkép: A38 Galéria / Baksa Gábor