Elkezdték, folytatjuk… címmel jelent meg a közelmúltban a Tornóczky All Access első lemeze. A blues-rock zenekar névadójával, a gitáros Tornóczky Ferenccel beszélgettünk az elmúlt másfél évükről.
A számomra különösnek tetsző zenekar név okán felvetettem: az Omega vagy az Edda valahogy jobban csengenek…
„Hasonló ötleteink voltak, az Omega mellett, a Deep Purple, a Led Zeppelin, azonban azok már mind foglaltak” – magyarázta mosolyogva Tornóczky Ferenc, aki elárulta: nehezen ment a névválasztás. Alapvetés volt, hogy neve szerepeljen a zenekar nevében, azonban nem akart egy sokadik Blues Band-et.
„Temesi Berci, a basszusgitárosunk, aki rendkívül kreatív, találta ki az All Access-t, amelynek rövidítése TAA” – mondta a gitáros.
A muzsikusok úgy értelmezik a kifejezést, hogy mivel zenéjük magasan kvalifikált, mindenhová képes bejutni.
Olyan színvonalú muzsikát igyekszünk produkálni, amely bárhová képes beszivárogni.
– Fűzte hozzá Tornóczky Ferenc, akinek előéletét tekintve (Coda, Deák Bill Blues Band, P. Mobil, Hobo és Bandája, Póka Egon Experience) teljesen logikus, hogy a TAA blues-rockot játsszon, noha tanulmányai alapján – édesapjához hasonlóan – lehetne dzsesszgitáros. Ezt hallva rögvest kiegészített, miszerint játszik is dzsesszt Temesi Bercivel, Takács Nikolasszal.
„De a saját csapásirányom abszolút a blues és a rockzene, egyszerűen azért, mert ilyen muzsikákat hallgatok többnyire, s ezt a fajta zenét szeretem játszani. Főleg a magyar nyelvű bluest, amit Egonék kezdtek a Hobo Blues Band-del” – avatott be Tornóczky Ferenc.
Itt álljunk meg egy pillanatra. Az afro-amerikai blues szövegek, nem túl talányosak, ezzel szemben Földes László dalszövegei meglehetős tartalommal bírnak – miként a magyar beat-rock költészet zöme.
„Szerintem a blues a legalkalmasabb műfaj hangulatok, érzések átadására, éppen a zene mélysége miatt, ezért igényli a mély mondanivalójú szövegeket, mint a HBB vagy Charlie esetében. Éppen ezért kértük fel Lombos Marci barátunkat szövegírónak” – fogalmazott a gitáros, majd felidézte, hogy első dalukat, a Kémiát elküldték Marcinak, akitől hamar visszaérkezett a szöveg. Elolvasták, és azonnal érezték: „ez az”.
Ha már szóba került édesapja, Tornóczky Ferenc és Póka Egon, akkor szólni illik a Kőbányai Zenei Stúdióról, amelynek két mestere alapítótagja volt, s amelynek most ő a szakmai igazgatóhelyettese.
Egész pályafutásomat az iskolának köszönhetem, ahol apukámtól tanultam gitározni, ahol Egonnal zenélhettem
– vallotta be.
Itt találkozott mindazokkal, akikkel azóta is muzsikál, például Nagy Ricsivel, a TAA énekesével.
„Az iskolában próbálunk, ott születnek a dalok. Egyedül dobosunk, Zombori Atus nem járt ide, ő a Zeneakadémián végzett” – tette hozzá Tornóczky Ferenc.
Stílusukat már azelőtt megismertették a közönséggel, mielőtt megszülettek volna saját dalaik, tudniillik magyar és külföldi blues-rock klasszikusokat formáltak saját képükre, sztárvendégek társaságában.
„Kiterveltem előre, milyen dalokkal fogunk megjelenni, hogy megmutassuk ország-világnak, mit tudunk, milyen zenét játszunk. Példaképeinket, barátainkat hívtuk meg a stúdió session felvételekre: László Attilát, akivel a Generál Zenegépét, Tátrai Tibuszt, akivel a Tobocco Road-ot, Deák Bill Gyulát, akivel a Középeurópai Hobo blues 3-at játszottuk” – mesélte a Youtube csatornájukon megnézhető-hallgatható stúdió sessionről, ahol még másik kilenc számot rögzítettek.
Címlapkép: TAA