Úgy tettünk, mintha lenne Erdélyben magyar könnyűzene, és akkor lett! – Interjú Boros Zoltánnal

Az erdélyi magyar könnyűzene története kezdettől fogva, a hetvenes évek elejétől összekapcsolódott a Román Televízió magyar nyelvű adásával, zenei szerkesztője, Boros Zoltán jóvoltából. Akire a ’90-es évekből sokan úgy emlékeznek, mint a magyar adás főszerkesztőjére. Ám az idősebbek jól tudják, hogy korábban ugyanott zenei szerkesztő volt, az, aki a legtöbbet tehetett és tett is az erdélyi magyar könnyűzene népszerűsítéséért. Ám Boros Zoltán mindenekelőtt zenész, dzsesszzongorista, aki az iași-i, majd a kolozsvári zeneakadémia elvégzése után néhány évig a tengerparton és luxushajókon muzsikált. Később, a ’80-as években szólólemeze is megjelent, és a legendás szebeni dzsesszfesztiválon is koncertezett.

Hogyan kerültél a televízióhoz?

1969-ben indult a magyar adás. Én akkor a nagyváradi színháznál voltam, ahol két csodálatos évet töltöttem el, de dzsesszzenészként nagyon zavart, amikor egy előadást ötvenszer adtunk elő, és nekem mindig ugyanúgy kellett játszanom a dalait. A dzsesszben pedig egy dalt kétszer nem játszol el ugyanúgy. Ezért érdeklődni kezdtem afelől, hogy a tévé magyar szerkesztőségének van-e zenei szerkesztője. Kiderült, hogy nincs. Bodor Pálnak mondtam, hogy szívesen elvállalnám, ő pedig azonnal kapott rajta, mert a zenét nagyon fontosnak tartotta. Valahogy kiharcolta egy fél év alatt, hogy a rossz káderlapom ellenére felvegyenek.

Sikerült, és nekifogtál dolgozni. De mit? 

Kezdetben minden zenei műsort én készítettem. Nem volt könnyű, de óriási élvezet volt és hatalmas küzdelem, hogy megtanuljam a mesterséget. Hiába tudom, hogy milyen az F szeptimakkord, nem sokat segít, amikor egy tévéműsort kell elkészíteni, ahol forgatás van, vágás, és sok minden más, ami külön rendezői, szerkesztői felkészülést igényel. A munkát úgy kellett elkezdenem, hogy még nem értettem ahhoz, amit csinálok. Próbáltam mindenkitől ellesni, megtanulni.

Gondolom, a feladatkörödben nem volt előírva, hogy neked kell fellendítened és népszerűsítened az erdélyi magyar könnyűzenét…
Annyi volt, hogy sok zene kell, könnyűzene feltétlenül, mondta Bodor Pál főszerkesztő. Úgy gondolta, joggal, hogy a könnyűzene népszerű, és hamar megnövelhetjük vele a műsor nézettségét. 1969-ben jött létre a Siculus fesztivál Székelyudvarhelyen. Ez óriási újdonság volt, a szervezők pedig engem is megkérdeztek, hogy mit kéne csinálni. Mondtam, hogy vannak zenészeink, énekeseink, de mind magyarországi dalokat énekelnek. Ezért fontos, hogy saját szerzeményekkel jelentkezzenek.

Forrás: Zilahi Csaba Erdélyi magyaRock

És így született meg az erdélyi magyar könnyűzene!
A Siculus fesztiválnak nagyon sokat köszönhet, mert addig nem is tudta az ember, hogy ha ír egy dalt, az hogyan jusson el a közönséghez. Addig a klubokban, művelődési házakban, vendéglőkben ismert nemzetközi és magyar slágereket énekeltek. Ez viszont már komoly kihívásnak számított, főleg, ha a tévé is közvetítette.

Miután az első Siculuson még zenészként léptem színpadra, a másodikon már tévésként mentem a fesztiválra. Akkor már volt két kollégám, akik segítettek a többi műfajban, én pedig megtartottam magamnak a könnyűzenét és a régi zenét, mert ezeket szerettem a legjobban. Számomra akkor már az jelentett kihívást, hogy miként kerülhetnek képernyőre ezek a kezdő zenekarok. Kitaláltam, hogy előbb készítsük el a hangfelvételt, majd a gálaesten arra legyen playback.

Kezdetben ettől nagyon idegenkedtek, de a hangfelvételnek örvendtek. Ezeket Borbély Zoltán, a Marosvásárhelyi Rádió zenei szerkesztője készítette el. Így aztán a playback-fellépésen és a tévé képernyőjén a csapatok már sokkal jobban szóltak. Akkor már úgy nézett ki, hogy itt van könnyűzene. Úgy tettünk, mintha már lenne, és ez vonzotta a többi fiatal zenészt, egyre jobbak jelentkeztek. Levélben megkerestek, én pedig jártam az országot, és kerestem a tehetséges csapatokat. Így találtam rá a Metropolra, majd Csutak Istvánra, aki aztán összeállította a Garabonciást.

Sajnos a látszólagos, viszonylagos szabadság nem sokat tartott. A Siculus, a Tavirózsa és a Zenés Karaván a ’80-as évekre megszűnt, a rendszer akkor már nem engedte meg a fesztiválozást… 

Így igaz. A Siculus negyedik kiadásánál a Hargita megyei propagandatitkár, Szekeres elvtárs jelezte, hogy neki nagyon nem tetszett a Metropol vad játéka, ráadásul a tagjai hosszú hajúak és szakállasak. A másik kifogása az volt, hogy nincs elég román dal, túlságosan magyar jellegű a rendezvény. Ráadásul a Siculust át akarta tenni Csíkszeredába. A hetvenes évek végén elkezdődött egy folyamat, amelynek során nyilvános magyar rendezvényt egyre nehezebben lehetett megszervezni, egy idő után már egyáltalán nem. Így a Siculus véget ért 1973-ban, de a televízióban még próbálkoztunk újabb rendezvénysorozatokkal. Az egyik a Zenés Karaván volt, amely egyszerre akart szórakoztató és elgondolkodtató lenni. Itt mindig több zenés műfaj szólt, közben pedig egy költő elmondhatta a versét. A Rétyi Nyírben szervezték meg a Tavirozsa fesztivált, amelynek a rendkívül aktív Dancs Árpád zenetanár volt a zenei mindenese. Ez a fesztivál hagyományosan a táncdalokat részesítette előnyben, kevésbé a rock- és folkegyütteseket. Aztán 1979-ben Temesváron szerveztem egy versenyfesztivált, Ifjúsági Zenei Hétvége fedőnéven.

Az első nagyon jól sikerült, de a másodikat a megyei első titkár már nem nézte jó szemmel. Bejött egy próbára, és meglátta a színpadon Virányi Attilát. A mellette álló aktivistának rögtön mondta, hogy „ha a koncerten meglátod ezt a hosszú hajú szakállast, rögtön leállítod az előadást”. Elkezdtek a próbán játszani, mire ismét odaszólt a kis elvtársnak: „ha meghallod, hogy hangosan játszanak, leállítod a koncertet”. Na, mondom, ebből cirkusz lesz.

Végül le kellett mondanom az előadás nyilvánosságát, a versenyt a zsűrivel és a zenekarokkal zárt ajtók mögött tartottuk meg, úgy, hogy közben ötven szekustanoncból állt a közönség. Őket azért küldtek be, hogy vigyázzanak a rendre. Ez volt az utolsó próbálkozás magyar könnyűzenei fesztivál szervezésére.

Ezzel gyakorlatilag megfojtották az erdélyi magyar rockzenét. A ’80-as évek elején a magyar adásban még szerepelhetett egy-két zenekar, emlékszem például a marosvásárhelyi Fortunára Szép Attilával, a Reflexre vagy a zilahi Robotra… 

Sok olyan hangfelvétel maradt, amit abban a reményben készítettünk el, hogy le is fogjuk filmezni, de végül nem sikerült. A két vásárhelyi csapattal még forgattunk gyorsan egy filmfelvételt, de ők voltak az utolsók. És maradt egy lemeznyi gyönyörű hanganyagunk a Vox T együttessel és Szilágyi Enikővel, de arra már semmiféle tévéműsort nem tudtunk készíteni. Megszűnt a magyar adás, viszont a tévé zenei stúdiójában titokban még kikeverhettem ezt a lemeznyi anyagot, és át is adtam az Electrecordnak. Ez volt az utolsó, utána már nem készült magyar lemez a tévé stúdiójában… A dzesszt és a folkot még eltűrte a rendszer, de a rockot már nem.

[ZCs, Kolozsvári Rádió, 2018. március 20.] 

Megjelent Zilahi Csaba Erdélyi magyaRock 1970–2010. Újságcikkek, interjúk, tények és vélemények az erdélyi magyar rockzenekarokról című könyvében, 2022-ben.