A magyar poptörténet egyik legsziporkázóbb dalszövegírója, nem mellékesen a magyar rap elindítója, legalábbis az undergroundban. (Az overgroundban Fenyő Miklósé az érdem.) Szócsavaró képessége, utánozhatatlan nyelvi leleményei szövegírók sorára (Geszti Péter, Lovasi András, Kiss Tibor, Lukács László) hatott inspirálóan. A Neurotic egykori excentrikus és fékezhetetlen frontembere 1987 októberében egy filmforgatáson látványosan megtért, azóta az Amen együttes vezetője. Pajor Tamás ma hatvanéves.
Civil, talpas, metafizikai munkás vagyok, énélményeket és saját gyártású gondolatokat osztok meg, lehetőleg esztétikus formában. Meg persze örökre belém van írva a spirituális sorsfordulatom”
– definiálta önmagát egy friss interjúban a dalszerző, énekes, költő, producer és prédikátor. Majd gyorsan hozzátette:
több évtizede olvasom a Bibliát, úgyhogy a világképem apokaliptikus. A bibliai próféciák, amelyek megbízhatóságukat sokszorosan igazolták számos már beteljesült előrejelzéssel, megrendítő jövőt tárnak elénk. Ugyanakkor a teljesen természettudományos alapon álló jövőkutatók is egységesen beszélnek egy közeljövőben bekövetkező – és még sosem tapasztalt – civilizációs összeomlásról.”
Ez a civilizációs összeomlás nyugtalanította – mondhatni, öntudatlanul – akkor is, amikor gimnazistaként Apokalipszis Riders néven alapított fantom-zenekart, majd 1981-ben létrehozta az egyik első hazai punkegyüttest, a Neurotic-ot, mely 1981 februárjában a Kassák Klubban (az URH előtt) lépett a nyilvánosság elé. Igazi zúzós, darálós neobarbár punkzenét játszottak, Damned-módra festették magukat és elhitték, hogy három akkordot megtanulva is lehet punkzenekart alapítani. A Neurotic koncertjei rendszeresen botrányba fulladtak, és csak a feloszlásuk előtt adtak ki egy szamizdat albumot, Rocktérítő Soundtrack (Budapesti Látnok) címmel.
Neurotic – Brék (Mozi) (1987)
Pajor Tamás féktelen, excentrikus természete révén hamar kultikussá vált, a lázadást a permanens közbotrányokozás szintjén művelte, mozgó autókon ugrált részegen, toronyházak ablakából lógott ki, drogos-alkoholos bódulatban teltek mindennapjai. Majd 1987 októberében egy filmforgatás szünetében látványosan megtért. Ahogy ő fogalmazta a Rocktérítő-ben:
A drog helyébe beült a Szentlélek.”
Pajor az akkor még félillegalitásban működő Hit Gyülekezete tagja lett, egyik napról a másikra a deviancia legszélsőségesebb formáinak képviselőjéből hívő kereszténnyé vált. Elutasította és feladta addigi életformáját, családi életét rendezte, ekkoriban vette feleségül addigi barátnőjét, Mónus Klárát. De dogmatikus gondolkodását nem igazán vetette le, az Amen együttes vezetőjeként a hittérítést is lényegében didaktikus performanszként élte meg. Zenei szempontból meg egyre nagyobb mértékben elmozdult a funky, sőt helyenként a szintipop és a disco irányába. Az Amen-érában legfőbb zenei alkotótársa Szentkirályi György zeneszerző lett, de számos közös dalt jegyez Balogh Ferenccel és Fejes Zoltánnal is.
Amen – Rap (1990)
Közéleti szerepvállalásai közül kiemelkedik a Rosenberg Dani című, Bódi László Cipővel, Bródy Jánossal, Demjén Ferenccel, Koncz Zsuzsával és Somló Tamással közösen előadott 2005-os dala, amely amolyan holokauszt-himnusszá vált. 2010-ben Első vidám vasárnap címen flash mobot szervezett a budapesti Hősök terén, amelybe egy évvel később már többezer táncos kapcsolódott be a világ negyven különböző városából.
Az utóbbi években a korábbiakhoz képest is aktívabb lett, a világhálón sorra jelenteti meg dalait (legújabb: Világot cserélek), javarészt már saját néven (az Amennel 2020-ban azért egy nagylemeznyi anyagot is publikált). Emellett alkalmanként vers formájában is közzéteszi vízióit, gondolatait (ahogy a 2019-es Haladó magyar kötetének ismertetőjében olvasható: „haladó magyar, aki továbbhalad a krisztusi úton, költőként, prédikátorként, dalszerzőként, magyarként és zsidóként is). Jelenleg a dalköltészet, a slam poetry, a rap, a sanzon és stand-up comedy sajátos ötvözetét jelentő szózene estéket tart, illetve a Spirit FM rádióján vezeti a Rocktérítő+ című rádióműsort (és podcastet).
Prédikátor – A Prédikátor (2019)
Miközben minden mozdulatát áthatja az a bizonyos ironikus, önreflexív pesti humor. Miként az említett interjúban megfogalmazza.
A komikum kimozgatja a szívet, az értelmet a sztereotípiákból, az észszerűségből és más, mélyebb megvilágítást ad a valóságnak. Ez derűt, vigasztalást vagy egyenesen kacagást vált ki, ami nagyszerű. A szellem napsugarával tűz be a sötét börtönökbe vagy a hétköznapok fantáziátlan ablakaiba. Miért szomorúak a bohócok, miközben nevettetnek? Azért, mert csak az tud nevettetni, aki érti, hogy miért van szükségünk égetően a nevetésre.”
Címlapkép: Hajógyár