Erdős Péter Famíliája: a Kócbabák nélküli Neoton

A Neoton Família vitathatatlan sikerénél Erdős Péter bábáskodott. A Magyar Hanglemezgyártó Vállalat márkamenedzsere, a Neoton menedzsere, nem mellesleg, együtt élt a zenekar énekesnőjével, Csepregi Évával. A ma is aktív csapat április 5-én, Sopronban lép a nagyérdemű elé, a Csepregi Éva Fan Sit szervezésében. A Neoton előtt Zoltán Erika forrósítja a hangulatot, akinek első öt lemezét a Neoton Família szerzői írtak saját új korongok helyett.

Neoton még família nélkül

A Neoton első formációja: Pásztor László és Galácz Lajos, Balázs Fecó, Som Lajos, Debreczeni Ferenc, az 1968-as Ki mit tud? második helyezettje lett, ráadásul megírták első komoly slágerüket, Kell, hogy várj címmel. Három évre rá kijött bemutatkozó lemezük, a Bolond város, és mehettek turnézni Afrikába. Hazatérve az Omega vitte Debreczeni Cikit, Fecó és Som, Radics Bélával és Brunner Győzővel megalapították a Taurust.

Erdős Péter a pártfőiskola után a szabad Nép újságírója lett, majd a Színművészetin történelmet tanított, 1950-ben lecsukták, ’53-ban rehabilitálták, ’56-ban Vásárhelyi Miklós mellett dolgozott, 1958-ban szabadult, 1966-ban végzett estin a jogi karon, eztán a Szerzői Jogvédő Hivatal színházi osztályát vezette, mígnem áthelyezték a Magyar Hanglemezgyártó Vállalathoz (MHV), ahol ’68-tól jogtanácsosként és a sajtóosztály vezetőjeként tevékenykedett.

Fotó: Sebők Archívum

A Kócbabák

A Neoton, távozó muzsikusai miatt válságba került, mígnem 1972-ben érkezett a későbbi slágergyáros, Jakab György. Zenei képességéről annyit: a Rákfogóban kezdett, Orszáczky „Jackie” Miklóssal, Lakatos „Bögöly Bélával, Mogyorósi Lászlóval. Mellette jöttek a Kócbabák.

A vokáltrió eredeti felállásában Csepregi Éva és Fábián Éva mellett Babits Marcella énekelt. Pál Éva ahhoz a Hoffmann Ödönhöz járt korrepetálásra, ahová a kócbabák, így Marcella kiválása után, a mester tanácsára, már az új felállás indultak a ’72-es Ki mit tud?-on. Középdöntős sikerük nyomán meghívást kaptak az ORI balatoni műsorába, itt találkoztak a Neoton muzsikusaival, akik hívták a lányokat, vokálozzanak. Egyik közös bulijukra invitálták Bors Jenőt, az MHV igazgatóját és Erdős doktort. Az áttörés elmaradt. Erdős nagyon gyengének találta a produkciót, főleg a rossz mozgású Csepregi Évát.

A magát botfülűnek tituláló jogtanácsos ekkortájt blokkolta a Bergendy bemutatkozó lemezét, amit kizárólag azt követően jelentetett meg, hogy kiadták a Beat ablak című, angol nyelvű slágereket feldolgozó korongjukat. A Syrius Ausztráliában jelentette meg legendás albumát, Az ördög álarcosbálját, amit átvett ’72-ben az MHV. De nagylemez nélkül oszlott fel a Taurus, a Kex, a P. Mobil Honfoglalását Erdős nívótlan nacionalizmusnak bélyegezte… És kezdetben sem a Neoton, sem Csepi nem nyerte el a tetszését. Kezdetben.

A diszkó felé félúton

A dorogi hanglemeznyomó üzembeállásának évében, 1976-ban boltokba került a Neoton és a Kócbabák felállás bemutatkozó LP-je, a Menedékház. A korban szárba szökkenő funky alapú diszkó muzsika, a Cool and the Gang vagy az Eart Wind & Fire ihletettségében, nagy vokálokkal, s Jakab György és Pál Éva szólóéneklésével. Mivel Pásztor László, zenekarvezető ragaszkodott ahhoz, hogy a lányok kizárólag velük lépjenek fel, nevük Neoton Família lett. Menedzserük pedig Erdős doktor. Erdős ráfeszült, hogy a hihetetlenül sikeres Piramisnak ellenlábast támasszon, olyat, amelyik nem a szülők ellen lázítja a fiatalokat. „A mi lemezünket édesanyádnak is megveheted, a mi koncertünkre édesapádat is elhozhatod” – nyilatkozta anno Csepregi Éva az új szellemiség nevében. 

Erdős tényleg ügyesen sakkozott a zenekarral, amiről azt tartotta: „Lehet, hogy van a Neotonnál tehetségesebb zenekar, de szorgalmasabb biztosan nincs.” A szorgalmas csapat követte a menedzser megérzéseit.

„Lesz egy-két olyan sztárunk és lemezünk, amit Európában számon tartanak”

1977. Csak a zene lemez. Egyfelől folytatja a megkezdett eurodisco-s utat, azonban olyan funky gyöngyszemet is alkottak, mint a Szeress úgy, Pál Éva elképesztő énekével.

Vagy ott van Jakab György gyönyörű blues-a, a Csak a zene.

(Megjegyzem, ezen esztendőben kaptam első kazettásmagnómat, egy MK 25-öt, döbbenetesen randa kék színben, s mellé két műsoroskazettát, az Edison Fonográf albumot, s az imént tárgyalt Neotont.)

A korong nagy slágere a A disco-királynő lett. Nosza, Kelet-európai turnéra küldték az együttest, amelyik a lemezgyár elsőszámú sztárjelöltje volt. Meglehet, ehhez hozzásegített, hogy Csepregi Éva a házas Erdőssel intim viszonyba keveredett.

1979. januárjában egy hétre Cannes-ba utazott a MIDEM Fesztivál magyar delegációja. Azon előadók, zenekarok, akiket, amelyeket a nemzetközi sztárrá válás esélyével mutattak be az európai zeneipar legjelentősebb eseményén. Ott lehetett a Fonográf, az LGT, a V’Moto-Rock, az Omega, Kovács Kati, Katona Klári, Szűcs Judith, Koncz Zsuzsa és Sebő Ferenc. No, meg a Neoton Família. Azonban a zenekar az énekesnőket kísérte, amellett mindössze két saját számot adott elő. Ennek ellenére, úgyis mint Newton Family kizárólag az ő produkciójuk keltette fel a lemezkiadók, koncertszervezők érdeklődését.

Nem minden Família tag részesült a sikerből

1980-ban a Neoton tarolt Japánba, ahol igazi világsztároknak járó fogadtatás várta őket, sok-sok koncerttel és tévészerepléssel. De már új Família lépett színpadra. Csupán két Éva maradt: Pál és Csepregi, a harmadiktól megváltak. Fábián Éva szólópályáját olyan szerzők segítették, mint Ihász Gábor, S. Nagy István, Máté Péter, Demjén Ferenc, Gábor S. Pál, Bradányi Iván. Az énekesnő helyére Erdős Péter menedzser Cserháti Zsuzsát hívta vokálozni. Persze, hogy nemet mondott. Persze, hogy 1981-től a rendszerváltásig nem jelent meg nagylemeze, a Moulin Rouge dívája lett. Nem jutott kellemesebb sors a konkurens Kati és a Kerek Perecnek sem, onnan Végvári Ádám gitáros-énekest és Bardóczy Gyula dobost csábította a Neotonba a menedzser. Cinikusan ide írom: ilyen ez a popszakma.

Magyar ABBA-ként Japánban

1981-ben Japánban megjelent a Newton Family nagylemez. A Santa Maria kilencedik helyig kapaszkodott a slágerlistán. Negyven állomásos, kéthónapos turné indult, a Jumping Tour, amelyről az RCA koncertalbumot készített, egy japán tévétársaság videót. Ebből az óriási sikerből még részesült Pál Éva, majd tőle szintén megvált az együttes. Az énekesnő összeroppant. Az Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézetben kezelték, egy időben Cserháti Zsuzsával. Volt miről beszélgetniük…

A hazai popzene legnagyobb nemzetközi díja

Siker ide, siker oda, az 1983-as Yamaha Fesztiválra nem a zenekart, csak Csepregi Évát és Végvári Ádámot hívták meg. A muzsikusok, a dalszerzők maradtak itthon. A Holnap hajnalig elnyerte a nagydíjat. Ha felemás módon is, de a Neoton csúcsra jutott. E csúcsra azonban mindössze ketten érhettek fel.

Pásztor László, Jakab György, Hatvani Emese, a díjnyertes dal szerzői, Zoltán Erikának megírták bemutatkozó lemezét, meg még négyet.

A nyugati sikerek megóvása érdekében Erdős doktor felkérte a skót zeneszerzőt, Bob Heatlie-t, aki Cliff Richard-nak, Shakin’ Stevens-nek komponált slágereket, dolgozzon Cepregivel és Végvárival egy angolnyelvű lemezen. A végeredmény Csepregi Éva szólóalbuma lett, mondván Végvári Ádám angolja kevés ahhoz, hogy énekeljen a korongon.

Erdős Péter 1990. februárjában, a Dunagate kirobbanása, a szovjet csapatkivonási megállapodás, a III/III csoportfőnökség feloszlatása évében meghalt. 1992-ben megszületett Csepregi Éva és Bob Heatlie fia.

Megjelent az Index.hu-n.