Kimondatlanul is igaz, hogy A Dal előképe a Táncdalfesztivál. Ezen a néven 1966-tól 72-ig hat ízben rendeztek dal- és előadó versenyt, majd egy alkalommal az elnevezés Metronóm ’77, illetve Tánc- és Popdalfesztivál (1981) lett, 1986-ban és ’88-ban Interpop Fesztivál, 1991-ben ÁB Popfesztivál címen futott. A következő esztendőben megtartották a Volt egyszer egy fesztivál gálát Aradszky Lászlóval, Harangozó Terivel, Karda Beátával, Koós Jánossal, Kovács Katival, Mary Zsuzsival, Payer Andrással és Poór Péterrel, továbbá megrendezték az első Egri Táncdalfesztivált. A másodikra 1993-ban kerítettek sort, amikor Pop-rock fesztivált szintén tartottak. Rá egy évre, éppen három évtizede zajlott az utolsó, a Magyar Televízió Táncdalfesztiválja.
Eszperantó Táncdalfesztivál
Az utolsó Táncdalfesztivál győztese Bayer Friderika volt, a Kinek mondjam el vétkeimet? című Jenei Szilveszter kompozícióval, amellyel negyedik lett az Eurovíziós Dalfesztiválon, ahol első alkalommal szerepelt magyar versenyző.
Az első dalverseny sikerén felbuzdulva ’67-ben Eszperantó Táncdalfesztivált szerveztek. Itt ismert slágerek versengtek eszperantó nyelven. A Paprikajancsi győzött, Tárnok Éva tolmácsolásában. A második Máté Péter, a harmadik Szécsi Pál lett.
Tizenöt éve, azaz 2009-ben közvetítette a Magyar Televízió a Volt egyszer egy Táncdalfesztivál gálát, az egykori vetélkedő sztárjainak fellépésével. Ha éppen nem is pop-rocktörténet, ám átnézve a dalokat és előadókat, valamiféle képet kaphatunk az egykori szocialista ízlésformálásról.
Nosztalgiaműsor mérsékelt érdeklődés mellett
Pálffy Zsuzsa („a magyar táncdaléneklés egyik ikonikus alakja, aki nem mindennapi pályafutásának kétharmadát Kanadában töltötte. 1939-ben született Budapesten, a második világháborúban nem kis szerencsével menekült meg a holokauszt borzalmai elől” – írta Csatári Bence a beatkorszak.hu-n) a Mondd meg, ha kellek címet viselő dalával lépett a Papp László Sportaréna színpadára 2009-ben, szerény egyharmad ház előtt.
A kompozíció anno az 1964-es Tessék választani! első helyéig jutott. Eme rádióműsorban mutatkozhattak be a friss szerzemények 1961 és 92 között. 1966-ban elindult a Made in Hungary, így évente két dalpremier adás ment a Magyar Rádióban.
A nosztalgia koncerten Kovács Kati 1966-os győztes dalát, a Nem leszek a játékszeredet énekelte. Tárkányi Tamara az Idegen utakon címűt, amivel második lett, miként az Illés a Fáj minden csókkal. Az első fesztiválon Illésék mellett az Atlantis képviselte a beatzenekarokat. Az együttes Sankó néven kezdte, s olyan muzsikusokat tudhatott soraiban, mint Radics Béla, Veszelinov András és Tihanyi Gyula. No, és Neményi Béla énekes, aki pont ’66-ban lépett ki az együttesből. Az Atlantis, bár a kor legsikeresebb csapata volt (Foxi Maxi matróz lett, Ki ölte meg Kennedyt?, Drága bakter úr), sem a Jól érzem magammal, amit Neményi énekelt, sem a Gitárom pengetemmel, amit pedig Horváth Vilmos tolmácsolt nem jutott döntőbe.
Az első Táncdalfesztivált Németh József az Ezután soha nem lehetsz senkié című számmal idézte meg.
Könnyű- és még könnyebb zene
Az 1967-es fesztivál második helyezettje, Poór Péter negyvenkét év után újra élesztette az Utánam a vízözönt a gálaműsorban. A győztes abban az esztendőben Zalatnay Sarolta lett, a Nem várok holnapiggal. Korda György, Fenyvesi Gabi és Mátrai Zsuzsa döntős dalaikkal álltak a közönség elé az Arénában.
A második Táncdalfesztiválon már több beatzenekar kapott lehetőséget. A Syrius, az Atlantis és a Metro saját dallal léptek színre. A Metro kísérte azt a Pápai Faragó Lászlót, aki akkor még a Syrius énekese-orgonistája volt, de kisvártatva kilépett, s megalakította a Juventust – a Syrius pedig Pataki Lászlóval a billentyűknél és Orszáczky Miklós énekes-basszusgitárossal világhírű progresszív rock zenekar lett. Wittek Máriát a Dogs kísérte. A bandában muzsikáltak egykor a Demjén testvérek, repertoárjukon pedig Cream és Hendrix számok is szerepeltek. Noha Wittek Mária az Omega énekesnője volt, az együttes Pálos Zsuzsát szolgálta ki a fesztiválon.
Győzött az Illés, győzött a beat
Az együttesek nevét böngészve feltűnik, hogy hiányzott az Illés. A zenekar előre bejelentette, hogy nem indul el az 1967-es Táncdalfesztiválon. Hivatalos indoklás szerint: idegennek érezték magukat abban a közegben, mert a fesztivál a táncdalról szólt, nem a beatről. Történt mindez a Show-hivatal című tévéműsorban, ahol Vitray Tamás megjegyezte: nem a Táncdalfesztivál lesz szegényebb. Kisvártatva megszületett a Ne gondold című nótájuk. Városi legenda szerint Vitraynak válaszként.
1968-ban nem csupán indultak, de nyertek.
A 2009-es nosztalgia műsorban Poór Péter, a döntőbe jutott Piros tulipánnal idézte a múltat. Dobos Attila, a Made In Hungary-n bemutatott A boldogságtól ordítani tudnék című dalával, míg Magay Klementina a Nevető almákkal, ami az év egyik kislemez sikere lett egykoron. A fesztiválon egyébként más számokkal indult a két énekes.Késmárky Marika már az 1969-es Táncdalfesztivál fődíjas dalával, az Egy fiú a házból címet viselő slágerrel lépett az Aréna színpadára, Paudits Béla, a döntős, Futok a pénzem utánnal, Karda Beáta pedig a Mindig tanul az emberrel.
Új sztárok a láthatáron
A hetvenes éveket a Non Stop hozta el, az 1971-es második helyezett dalukat, a Lélegző furcsa hajnalon címűt előadva, amely a maga korában megosztva kapott díjat az Illéssel (Elvonul a vihar) és Szécsi Pállal (Pillangó). Delhusa Gjon döntős dalát, a Hegyek lányát énekelte másfél évtizede.
Az új szereplők mellett ismételten feltűnt ’72-ben Kovács Kati, amikor nyert az Add már, Uram, az esőt! slágerrel. Erre a fesztiválra a harmadik helyezett Corvina az Egy viharos éjszakán szerzeményével emlékezett, míg Bódy Magdi a Hűvös széllel.
Vincze Viktória egy nemzetközileg sikeres kompozícióval, a Hány éjjel vártammal az 1974-es esztendőbe kalauzolt. Ekkor a dal a Yamaha Fesztiválon harmadik helyen végzett.
A Yamaha Popular Song Festival az Eurovíziós dalverseny keleti megfelelője volt 1970 és 1989 között. Az elsőn az Omega, hivatalosan Janos Kober & Omega Group, a Gyöngyhajú lánnyal, azaz a Girl With Pearles In Her Hair című dallal is harmadik díjat kapott.
A rákövetkező évben az LGT a Tuch Me, Love Me, Rock Me című számmal, Frenreisz Károly-Adamis Anna Érints meg című szerzeményének angol verziójával szerepelt. A legnagyobb sikert a Neoton érte el: a Holnap hajnaliggal (Time Goes Bye) fődíjat nyert.
Dalverseny új néven
1977-ben Metronóm ’77-re keresztelték a fesztivált, ám erről nem szerepelt senki a gálaműsoron. Annál többen az 1981-es Tánc- és Popdalfesztivál résztvevői. Soltész Rezső a második helyezett, Szóljon hangosan az ének című slágerrel, a Korál a harmadik díjas Homok a szélbennel, a KFT pedig az előadói második díjas Bábu vaggyal. Mellettük a Volt egyszer egy Táncdalfesztiválban fellépett Eszményi Viktória, a döntős, Vidéki lány vagyokkal és Horváth Attila, a szintén döntős, Két álmodozóval.
Volt egyszer egy Táncdalfesztivál címen egyébként mind a mai napig rendeznek színpadi produkciókat, más-más dalokkal és előadókkal.
Címlapkép: Illés az 1968-as Táncdalfesztiválon (Fotó: Fortepan/Szalay Zoltán)